Nikt nie chce, aby ich lot był opóźniony, a my otrzymujemy regularne pytania od czytelników na temat tego, jak rozwiązać kwestię roszczeń w następstwie zakłóceń w podróży.
Tak więc, aby pomóc Państwu w przypadku opóźnienia lotu, nasz przydatny przewodnik upraszcza Państwa prawa i wyjaśnia, do jakiego odszkodowania byliby Państwo uprawnieni, a także jak ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot, czy linia lotnicza musi się o mnie troszczyć?
Jeżeli podróżują Państwo z europejskiego lotniska lub liniami lotniczymi z UE, a lot opóźniony jest o ponad dwie godziny, linia lotnicza może zaoferować Państwu „pakiet socjalny” obejmujący wyżywienie, napoje, dwie rozmowy telefoniczne, a w przypadku opóźnienia w nocy – zakwaterowanie oraz transport do i z miejsca pobytu.
Kiedy Twoja linia lotnicza ma obowiązek zaoferować Ci ten pakiet świadczeń socjalnych zależy od odległości, którą pokonujesz w kilometrach.
Jeśli Twoja linia lotnicza nie zaoferuje sama opieki zastępczej – na przykład w formie bonów na posiłki lub rezerwacji zakwaterowania dla Ciebie – porozmawiaj z przedstawicielem na lotnisku, aby dowiedzieć się, jakie są jej zdaniem „rozsądne koszty” i uzyskać zgodę na to, że możesz zapewnić sobie opiekę zastępczą.
W przypadku samodzielnej organizacji zakwaterowania lub zakupu posiłków należy zachować wszystkie rachunki, aby jak najprościej odzyskać poniesione koszty.
A co z odszkodowaniem – wypłatą gotówki – za opóźniony lot?
Jeżeli podróżują Państwo z europejskiego lotniska lub liniami lotniczymi UE, a Państwa lot dociera do miejsca przeznaczenia z ponad trzygodzinnym opóźnieniem, mogą Państwo być uprawnieni do odszkodowania pieniężnego w wysokości do 600 EUR ( 2400 złotych) zgodnie z przepisami UE-261.
W przypadku opóźnienia lotu spowodowanego „nadzwyczajnymi okolicznościami” pasażer nie ma prawa do odszkodowania.

Ale co to są „nadzwyczajne okoliczności”?

„Nadzwyczajne okoliczności”, według UE-261, są to okoliczności, na które przewoźnik lotniczy nie ma wpływu i które, nawet gdyby podjął rozsądne środki, opóźniłyby lot.
Obejmują one ekstremalne warunki pogodowe, takie jak śnieg, działania przyrody, takie jak chmura pyłu wulkanicznego w 2010 r. oraz strajki przemysłowe. Może to jednak ulec zmianie: wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z września 2015 r. potwierdził, że usterki techniczne samolotów nie liczą się jako okoliczności nadzwyczajne (z wyjątkiem zdarzeń nadzwyczajnych, takich jak wykrycie usterki przez producenta). Tymczasem sprawa sądowa w styczniu 2016 roku orzekła, że strajki nie zaliczają się do okoliczności nadzwyczajnych.
W dniu 18 kwietnia 2018 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że spontanicznych strajków z udziałem załogi nie należy uznawać za „nadzwyczajne okoliczności”. W rezultacie pasażerowie opóźniani w wyniku takich strajków będą mogli ubiegać się o odszkodowanie na mocy UE-261.
Należy jednak pamiętać, że nawet jeśli duże opóźnienie jest spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami i w związku z tym nie jesteście Państwo uprawnieni do odszkodowania, wasze linie lotnicze muszą zadbać o Państwa i zaoferować pakiet socjalny.

Ile mogę domagać się odszkodowania?

Podobnie jak w przypadku świadczeń socjalnych, odszkodowanie, do którego jesteś uprawniony, zależy od długości lotu i czasu opóźnienia.
Opóźnienie jest obliczane na podstawie czasu przylotu do miejsca docelowego, a nie na podstawie czasu odlotu.

Jak dochodzić odszkodowania?

Najpierw należy porozmawiać z linią lotniczą i dowiedzieć się, co spowodowało opóźnienie. Zanotuj wszystkie szczegóły, aby mieć jasność co do faktów w późniejszym terminie i zachowaj swoje bilety oraz odpowiednie rachunki.
Następnie należy postępować zgodnie z procedurą zalecaną przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Kiedy jesteś gotowy do reklamacji, przejdź do strony internetowej linii lotniczych, aby dowiedzieć się, jak najlepiej skontaktować się z nim. Na przykład PLL LOT ma do wypełnienia formularz on-line dla klientów, ale także podaje adres pocztowy dla przesyłek listowych.
Urząd udziela również porad na temat tego, jakie informacje należy uwzględnić przy komunikacji z liniami lotniczymi. Jeśli komunikujesz się drogą pocztową, skorzystaj z naszego szablonu listu, aby proces był jak najprostszy.

Możesz skorzystać z naszego szablonu wniosku o odszkodowanie.

Czy powinienem korzystać z usług firmy reklamacyjnej?

Możesz być kuszony do korzystania z usług firmy reklamacyjnej, ale firmy te pobierają opłatę za swoje usługi i są całkowicie niepotrzebne dla większości pasażerów przy ubieganiu się o odszkodowanie.
Postępowanie w sprawie roszczeń jest proste, więc dlaczego miałbyś się dzielić należną kwotą? Portal pasażerski urzędu lotnictwa cywilnego powinien pomagać w rozwiązywaniu wszelkich problemów.
Wcześniej składałem wniosek o odszkodowanie/opłatę, ale nie otrzymałem niczego – co powinienem zrobić?
Orzeczenie sądu z października 2014 r. oraz sprawy, które do niego doprowadziły, pomogły wyjaśnić Twoje prawa do odszkodowania. Tak więc, jeśli linia lotnicza odmówiła wypłaty, powołując się na przyczyny, co do których podejrzewasz, że nie należą do kategorii nadzwyczajnych okoliczności (np. usterki techniczne), możesz się z nią skontaktować, stwierdzając, że chcesz dochodzić swoich roszczeń.

Masz sześć lat, aby ubiegać się o odszkodowanie.

Jeśli chcieliby Państwo wystąpić ze starym roszczeniem o zwrot kosztów socjalnych – na przykład w przypadku lotów przez Europę w wyniku chmury pyłu wulkanicznego – ponownie mogliby Państwo skontaktować się ze swoją linią lotniczą, stwierdzając, chcieliby Państwo odzyskać swoje wydatki. (Proszę zauważyć, że chmura pyłu wulkanicznego była już prawie osiem lat temu, więc jest to tylko przykład).
Należy jednak pamiętać, że do dochodzenia roszczeń potrzebne są kopie oryginalnych dokumentów i/lub paragonów.
Utworzono również szereg zatwierdzonych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego organów odpowiedzialnych za skargi, których celem jest udzielanie pomocy pasażerom w sporach dotyczących ich linii lotniczych. Ponad 30 linii lotniczych zgłosiło się do organów Alternatywnego Rozwiązywania Sporów (ADR), które zajmują się sprawami UE-261 (opóźnienia lotów, odwołania i odmowy przyjęcia na pokład), sprawami WE-1107 (zagadnienia dotyczące pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej) oraz sprawami zagubionego, opóźnionego i uszkodzonego bagażu.
Jakie są moje prawa, jeśli opóźniony lot – http://www.spoznionylot.pl/ odbywa się z liniami lotniczymi spoza UE?
Ponieważ przepisy UE261 chronią jedynie pasażerów podróżujących liniami lotniczymi z UE lub z portów lotniczych UE, nie masz dokładnie takich samych praw.

Zamiast tego sprawdź politykę linii lotniczych, z którymi podróżujesz.

Najlepsze nasze wskazówki

Sprawdź swoje prawa w podróży, pobierając aplikację Komisji Europejskiej o nazwie Twoje prawa pasażera.
W przypadku opóźnienia lub odwołania lotu należy porozmawiać z linią lotniczą w celu uzyskania informacji o tym, dlaczego zostałeś opóźniony i jak ubiegać się o pakiet opieki społecznej – nie należy niczego samemu wykonywać bez uzgodnienia tego z linią lotniczą.
Aby zgłosić skuteczne roszczenie, należy zachować wszystkie istotne rachunki, jak również bilety, i zapisać jak najwięcej szczegółów, jak to możliwe w czasie opóźnienia, aby nie zapomnieć o żadnych kluczowych faktów.
Należy zawsze wykupić ubezpieczenie podróżne, które obejmuje ochronę przed opóźnieniami w podróży, aby pokryć wszelkie dodatkowe koszty, jakie mogą Państwo ponieść, takie jak niemożność stawienia się w zarezerwowanym miejscu zakwaterowania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here